wtorek, 3 maja 2016

Technologia AD 2199

Oto próba opisania zarysu technologii świata Blue Planet tak by bez czytania podręcznika można było w miarę świadomie poruszać się w świecie gry. W kolejnych odcinkach będzie omówiony temat zasilania w energię oraz materiały budulcowe. Razem to powinno dać odpowiedni obraz sytuacji.


Powszechność

Ludzkość w roku 2199 jest bardzo mocno zintegrowana z wyrafinowaną różnorodną technologią. Można ją spotkać na każdym kroku, jest dla ludzi czymś codziennym, naturalnym - niezawodnym i powszechnym, aż niewidzialnym. Znacznie rozszerza możliwości, pozwala znieść ograniczenia. Dzięki zdalnemu dostępowi i teleobecności ludzie nie są ograniczani przez położenie geograficzne. Dzięki cybernetyce i modyfikacjom genetycznym nie są blokowani przez genetyczne dziedzictwo. Ta technologiczna przewaga kształtuje kulturę i napędza ekonomię.

Nowa fala kolonizacji spowodowała odrodzenie technologicznie Poseidona wykraczające poza główne siedziby i docierające nawet do izolujących się wiosek tubylców w dalekiej dziczy. Poziom technologiczny może się jednak znacząco różnić. Najnowsze zdobycze techniki są w największych ośrodkach a dalsze osady ograniczone są do tego co mieszkańcy potrafią sami wyprodukować i naprawić.

Każdy zdaje sobie sprawę, że technologia może zadecydować o przetrwaniu w tym nieprzyjaznym świecie.

Produkcja

Tylko garstka korporacji ma zasoby by albo przywozić gotowe produkty z Ziemi. Aczkolwiek znacznie taniej jest utrzymywać lokalną produkcję i dystrybucję. Z nich większość rynku zajmują Hanover Industries i Nippon Industrial State (NIS) z fabrykami w ich korporacyjnych miastach: Lebensraum i Simushir. Inne inkorporace specjalizują się w niszach np. Hydrospan w ekwipunku podwodnym i technologi waleniowatych albo Lavender Organics komputerami.

Z powodu kosztów produkcji i małej podaży utrzymują się wysokie ceny. Lecz przynajmniej dzięki lokalnej produkcji od dwóch lat znacznie rzadsze są przypadki braku towaru i potrzeby wpisania się na długie listy oczekujących.

Urządzenia wytwarzane lokalnie są odpowiednio zaprojektowane do nieprzyjaznego słonowodnego środowiska - wytrzymałe, odporne na wodę, korozję, sól morską. Jeśli tylko się da zrobione są z bioplastiku, ceramiki lub niekorozyjnych stopów. Obudowy szczelnie zamknięte z wbudowanym zasilaniem, ładowanie indukcyjne, połączenia bezprzewodowe radiowe lub optyczne – bez żadnych wtyczek. Elektronika i inne nieodporne części są zatapiane w nieprzewodzących polimerach. Twarde polimery mogą być wprowadzone w stan masy lub nawet płynu przez odpowiednie fale elektromagnetyczne lub rozpuszczone w rozpuszczalnikach fluorowęglowych. Standaryzacja układów elektronicznych pozwala czasami na tworzenie złożonych urządzeń składających się z innych komponentów i podzespołów. Są one skonfigurowane razem i zatopione w większym bloku spienionego bioplastiku.

Większość przedmiotów (od broni, przez pojazdy, po budynki czy statki kosmiczne) tworzy się z bioplastiku - tworzywa produkowanego z odpowiedniej odżywki przez bakterie. W użyciu są też specjalne rodzaje polimerów.

Interfejsy

Komputery stały się powszechnym elementem prawie każdego codziennego urządzenia. Sterowanie odbywa się poprzez jeden z trzech możliwych interfejsów.

Manualny (Manual Interface)

Taki jak klawiatura, mikrofon, głośnik, wyświetlacz. Wyświetlacz może być holograficzny a klawiatura wirtualna. Najprostsze sterowanie odbywa się za pomocą programów rozpoznających głos.

Elektrodowy (Trodes)

Są to zamocowane na opasce czułe elektrody wyłapujące słabe pole elektryczne działającego mózgu. Urządzenie wychwytuje i interpretuje impulsy nerwowe przekazując komendy do dalszych urządzeń. Działa to też w drugą stroną i komunikat urządzenia jest zamieniany na sygnały neuronowe i odbierane jako dźwiękowe lub wzrokowe bodźce. Popularnym zastosowaniem są gry i inne rozrywki, w których można symulować bezpośrednie uczestnictwo.

Wszystkie działania za pomocą tego interfejsu otrzymują bonus +1 z racji jego efektywności. Także nie wymagają fizycznego ruchu więc jedynym opóźnieniem działania jest tylko zwłoka programu analizującego. Dzięki temu postać ma też bonus +1 przy określaniu inicjatywy.

Neuronowy (Neural Interface Jacks)

Gniazda są interfejsem cybernetycznym podłączonym bezpośrednio do układu nerwowego. Montowane są w podstawie czaszki jako małe, płytkie gniazdka. Służy do bezpośredniej interakcji z komputerem kontrolującym dane urządzenie i umożliwia uruchamianie odpowiednich programów. Większość złożonych urządzeń elektronicznych, komputerów i pojazdów posiada standardowe kable światłowodowe zgodne z tym interfejsem.

Podłączenie pozwala sterować urządzeniem jak własnym ciałem. Otrzymywane dane są jak bodźce sensoryczne lub wspomnienia. Komendy kontrolujące wydawane są jak gdyby to było poruszanie mięśniami.

Bardziej uniwersalna wersja wtyczki zawiera modem bezprzewodowy pozwalający łączyć się z urządzeniami wyposażonymi w specjalny nadajnik satelitarny zainstalowany dodatkowo. Zasięg zdalnego dostępu jest zależny od terenu i dostępu satelity - przeważnie wynosi 25km.

Kontrola przez ten interfejs zapewnia bonus +2 do wszystkich testów danego urządzenia dzięki ulepszonej koordynacji, kontroli i odbieraniu dokładnych danych. Kontrola nie wymaga ruchu ciałem i działania są wykonywane natychmiast dzięki temu postać otrzymuje +2 do określania inicjatywy.


Standardowe podzespoły

Każde urządzenie elektroniczne i prawie wszystkie mechaniczne zawierają w sobie zintegrowany mikrokomputer.

Standardowy czip dostępu

Służy do monitorowania urządzenia, często podłączony jest do mikrofonu i głośnika i dzięki nim może słuchać i odpowiadać prostymi zwrotami. Czip ten służy rozwiązywaniu problemów, śledzeniu zużycia energii, niezawodności i innych technicznych usterek. Urządzenie odpowiada na określoną listę prostych komend (1-2 słowa) poprzedzonych słowem kodowym danego urządzenia. Odpowiedź zawiera techniczne szczegóły na temat działania urządzenia. Większość odpowiedzi jest prostym określeniem stanu jak poziom naładowania baterii lub czy urządzenie ma aktywną określoną funkcję. Część odpowiedzi zawiera specyficzne techniczne określenia zrozumiałe tylko dla wykwalifikowanego technika.

Naprawianie urządzenia zwierającego taki czip zapewnia bonus +1 to testu dla każdego szkolonego w Elektronice o ile czip nadal funkcjonuje.

Interaktywny czip dostępu

Prawie każde elektroniczne urządzenie o objętości przynajmniej pół litra zawiera bardziej zaawansowany czip równoważny komputerowi osobistemu. Ten podzespół jest określany potocznie jako gremlin. Rozszerza on standardowy czip dostępu o możliwość interakcji używając zwykłej mowy. Jest mniej frustrujący niż ograniczony czip standardowy. Niektóre urządzenia wyposażone są nawet w mały holo wyświetlacz, na którym mogą być prezentowane schematy i bardziej szczegółowe komunikaty.

Potrafi obsłużyć zaawansowane komendy jak: „ekspresie, zrób mi małą czarną jak wczoraj ale tylko połowę cukru” lub „dronie, śledź kamerą przelatującego ptaka” albo „mikrofonie, dobierz odpowiednie filtry by wyostrzyć rozmowę z szumu tła”. Czip nie jest inteligentny i nie potrafi myśleć twórczo ale potrafi zinterpretować złożone sformułowania, zawierające nawet zwroty potoczne czy slang. Można wyłączyć jego głośnik by nie przeszkadzał zbędnymi komunikatami głosowymi np. podczas skrytego skradania.

Naprawianie urządzenia z tym czipem zapewnia bonus +1 dla osoby nie znającej Elektroniki oraz kolejne +1 dla szkolonego w Elektronice.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...